Zoeken in deze blog

dinsdag 11 april 2017

Uitgebreide plotbeschrijving per personage

Vorige week heb ik een blog geplaatst over de sneeuwvlokmethode. Ik ben nog druk doende volgens deze methode (in een voor mij prettig werkende versie hiervan) het herschrijven van "De Heks van Komschrei" aan het voorbereiden. Ja, het is veel werk en ja, het is de inspanning meer dan waard.

Door het uitwerken van het plot vanuit het perspectief van zowel hoofdpersoon Floor en de antagonist (die ik niet ga benoemen op dit blog voor degene die het boek nog niet heeft gelezen) als ook voor Pien en Peet leidt tot bijzondere inzichten. Een aantal lijnen in mijn plot blijken nu verdere uitwerking nodig te hebben op punten waar ik eerst niet zag dat het nodig was. In de versie die op Wattpad staat, duiken Pien en Peet gewoon op en helpen Floor. In de nieuwe versie is dit toeval verwijderd en is zelfs de plek waar priester Maarten en de soldaten kamp opslaan geen toeval meer, maar planning aan de kant van Pien en Peet. Omdat Pien en Peet Floor pas kunnen helpen als het al te laat is, ontstaat er ook een nieuwe dimensie in hun relatie;
  • Hadden ze Floor niet kunnen redden voordat ze als heks geïdentificeerd was?
  • Neemt Floor ze kwalijk dat ze deze traumatische ervaring haar bespaard had kunnen worden of neemt ze het zichzelf kwalijk dat ze beter had moeten luisteren?
  • Hebben Pien en Peet wel genoeg hun best gedaan om dit gebeuren te voorkomen?
  • Wat voor gevolgen hebben bovenstaande vragen voor zowel het verwerkingsproces van Floor alsmede haar vertrouwensband met Pien en Peet?

Door het plot vanuit Pien (en ook Peet) uit te schrijven, ieder personage met haar eigen motivatie en onvermijdelijke lessen die geleerd moeten worden, krijgt ook de relatie tussen Floor en deze twee vrouwen meer diepgang en interactie. Karaktereigenschappen die altijd al aanwezig waren maar niet erg zichtbaar zullen nu veel duidelijker voor de lezer zijn en de onderlinge relaties veel dynamischer en realistisch. En, zoals ik al benoemde, kom je op deze manier achter de kleinere gaatjes in je plot die wellicht niemand is opgevallen, inclusief de schrijver zelf, maar eenmaal aangepast tot een beter kloppend en realistischer geheel leiden.

Ik zal dit systeem ook (in minder uitgebreide mate) toe gaan passen op secundaire personages zoals madam Boterbloem, de Gildemeester en de schout. Ik verwacht dat ook hier een aantal kleine problemen in de vorige versie naar boven komen drijven en die in het voorbereidende stadium al aangepakt en uitgewerkt kunnen worden. Al met al ziet het er steeds meer naar uit dat de nieuwe versie ook zeer zeker voor iedereen die het boek al eens gelezen heeft, weer een hele nieuwe ervaring gaat worden. En ik hoop natuurlijk dat iedereen straks nog enthousiaster over het eindresultaat zal zijn.

Ik wil nog wel iedereen die het bovenstaande systeem op zijn of haar eigen schrijfwerk wil toepassen waarschuwen; ga niet een stap te ver door het op al je personages toe te passen.Voor iedereen met weinig meer dan een bijrol zou ik dit niet doen. Die personages zijn te onbelangrijk voor zowel de lezer als het plot in het algemeen om onnodig tijd en moeite in te steken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten