Zoeken in deze blog

donderdag 30 maart 2017

Life is what happens...

Life is what happens while you are making other plans...

Ik ben al druk doende met mijn nieuwe boek, de debuutroman die ik voor het einde van het jaar af wilde hebben. Geen Floor, geen Jayden en Emma... even iets nieuws. Mijn redenen heb ik al uitgestippeld in een eerder blog. Outline uitgewerkt, al behoorlijk op weg met worldbuilding, mindmaps van de twee hoofdpersonages gemaakt, first draft van het eerste hoofdstuk al geschreven... En toen tingelde mijn email.

Ik ben benaderd door de (nog redelijk nieuwe) website Sweek.
Sweek is een open platform dat iedereen – overal ter wereld – in staat stelt om verhalen te lezen, te schrijven en te delen. Gemakkelijk snel en helemaal gratis. Op Sweek kan je verhalen vinden van zowel opkomende schrijvers als gevestigde auteurs, in alle genres. We hebben een uitgelichte lijst waarbij het Sweek team Nederlandse verhalen uitkiest, maar bijvoorbeeld ook de 'populair' lijst gebaseerd op de interactie die je verhaal krijgt. Je kunt verhalen liken, volgen, delen en erop reageren. Als je een verhaal volgt krijg je notificaties als de schrijver een nieuw hoofdstuk heeft gepubliceerd. Als schrijver blijven de rechten van je verhaal trouwens geheel bij jezelf.
Sweek gaat effectief dus de concurrentie aan met gigant Wattpad, waar ik al jaren publiceer (en met succes). Wat er anders is aan Sweek, is dat ze ook auteurs de mogelijkheid bieden om het materiaal dat ze op Sweek zetten middels self-publishing aan de man te brengen, in e-book, paperback en hardcover. Dat is een dienst die Wattpad in ieder geval niet aanbiedt. Verder werken ze samen met uitgeverijen en gevestigde auteurs en laten we hopen dat Nederlandse uitgevers het platform gaan gebruiken om nieuw talent te ontdekken. Op Wattpad gebeurt dit al voor Noord-Amerika. Het is een Nederlandse start-up en nog redelijk pril, dus is het logisch dat ze momenteel hun uiterste best doen om zoveel mogelijk content van goede kwaliteit op hun site te krijgen. Hun succes valt en staat met het verkrijgen van zowel lezers als schrijvers. En als er niets te lezen is, dan blijven de lezers weg.

Dan kun je je wel voorstellen dat ik mij vereerd voel dat mij gevraagd is content bij te dragen aan de site. Ze vroegen specifiek om "De Heks van Komschrei". Shit.

Niet dat ik overtuigd ben dat "De Heks" niet goed is. In tegendeel; doorde vele leuke, enthousiaste reacties op Wattpad heb ik de conclusie wel moetentrekken dat het verhaal veel mensen aanspreekt, ook buiten de young-adults (hoewel deze doelgroep 50% van de lezers van Floor behelst). De pest is alleen dat ik het eerste boek van Floor niet in de huidige staat (als in: zoals die op Wattpad te vinden is) op Sweek of waar dan ook wil zetten. Ik publiceerde per voltooid hoofdstuk en dat betekende dat ik halverwege het boek een aantal zaken heb aangepast. Dit heeft wat continuïteitsproblemen en plotgaten opgeleverd. Daarom wil ik deze methode ook eigenlijk niet meer gebruiken voor nieuw materiaal; eerst afmaken, dan herzien, dan pas plaatsen.

Verder heb ik opgemerkt uit de vele comments dat de rol van priester Maarten in de eerste hoofdstukken dusdanig groot was, dat een aantal lezers hem als de antagonist later in het boek voorspelden. Dat hij dit helemaal niet was, was niet de schuld van mijn lezers, maar mijn schuld als verteller van het verhaal. Door zijn rol in de eerste hoofdstukken te verkleinen naar een bijrolletje en niet een heel hoofdstuk vanuit zijn perspectief te schrijven, hoop ik deze verwarring in de toekomst te voorkomen. Maar dat betekend ook dat ik hetgeen Floors ouders overkomt moet schrappen; Floor is als dat gebeurt bewusteloos en kan hier niets van mee krijgen. Maar Floor moet wel in een positie geplaatst worden dat op de een of andere manier contact zoeken met haar ouders geen optie is. Kortom; ik moet een hoop problemen in het eerste kwart van het boek aanpassen en wel zo dat hierin gestarte opzetjes naar latere boeken intact blijven (je hebt ze waarschijnlijk niet gezien, maar ze zijn er).

Ook overweeg ik het niveau van technologie in "De Heks" iets op te schroeven. Floor leeft in een wereld die wel heel erg veel lijkt op zoveel andere fantasy-verhalen; een soort Middeleeuws Europa. Ik wil mijzelf hier ook in onderscheiden en de wereld om het verhaal heen veranderen. Hoewel de impact op het plot zelf minimaal is, weet ik niet of de lezers dat wel leuk vinden. Hier heb ik dus een poll voor aangemaakt op dit blog dat je rechtsboven op deze pagina kunt vinden. Laat gerust je mening horen!

Daarbij begin ik het steeds prettiger te vinden om in tegenwoordige tijd te schrijven. De zinnen lopen lekkerder en ikzelf heb ik het idee dat de lezer nog meer in het verhaal zit. Verder zijn er nog wat andere technieken die ik beter onder de knie begin te krijgen wil gebruiken om het verhaal (of eigenlijk de vertelling hiervan) te verbeteren. Gelukkig ben ik redelijk tevreden over de tweede helft van het boek, in Waterpoort, waar ik niet erg veel aan hoef aan te passen qua verhaal.

Ik heb de mensen van Sweek aangegeven dat ik mij vereerd voel dat ze mij gevraagd hebben, maar dat ik het boek op punten moet aanpassen om het daar neer te zetten. Dat vonden ze niet erg. Ze hebben nooit exclusiviteit geëist, maar vooralsnog zet ik de herschreven versie alleen op Sweek en niet op Wattpad. Niet dat ik Wattpad de rug toe keer, maar "De Heks" staat daar al. En met het herschrijven komt "De Heks van Komschrei" een gigantische stap dichter bij daadwerkelijke publicatie. Of ik hiervoor van de diensten van Sweek/MyBestseller gebruik ga maken weet ik nog niet, maar dat is een beslissing die ik nog niet hoef te maken. Ik moet eerst een boek van ruim 130.000 woorden herzien. Daar ben ik wel de rest van het jaar zoet mee. Of ik nog tijd heb om ook aan mijn nieuwe boek te werken? Waarschijnlijk niet, maar ik kan het allicht proberen.

Ondertussen heb ik alvast een kort verhaal op Sweek gezet om in ieder geval alvast iets op de site te hebben. Ik ben benieuwd...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten