Zoeken in deze blog

vrijdag 10 maart 2017

Keuzes...

Soms is het moeilijk om te kiezen welk verhaal je nu wilt gaan vertellen. Ik heb zeker veertig ideeën voor boeken op de planken liggen, waarvan een aantal reeksen. Ik weet dat een aantal fans op WattPad zitten te wachten op een nieuw deel in de Ziener reeks, maar het tweede verhaal komt niet lekker van de grond. Er zitten nog een paar grote problemen in het plot die ik eerst moet oplossen voordat ik ook maar een letter op papier zet. Dat lieg ik trouwens, want de eerste paar hoofdstukken heb ik al geschreven. Maar ja, die kunnen grotendeels de spreekwoordelijke prullenbak in, aangezien die het begin van de zojuist genoemde plotproblemen bevatten.

Floor (en laten we Pien en Peet niet vergeten) hebben inmiddels ook een schare fans die graag meer willen lezen over het 'Dametje' en haar leermeesteressen. "De Heks van Komschrei" is, na de nodige aanpassingen en verbeteringen zeker een boek dat ik met een gerust hart een ISBN nummer wil geven nadat ik mijn uiteindelijke versie door wat beta-lezers heb laten beoordelen. Gezien de liefhebbers op WattPad weet ik zeker dat er wel vrijwilligers voor te vinden zijn die hun kostbare tijd hieraan willen besteden. Hoewel ik nog minstens drie boeken voor Floor qua plot heb uitgewerkt, wil ik nog niet aan een tweede deel voor WattPad gaan schrijven als het eerste deel nog niet herzien en 'af' is. Eigenlijk geeft "De Ogen van de Ziener" mij hetzelfde probleem. Ook die wil ik op termijn uitgeven, maar heeft nog de nodige liefde en aandacht nodig.

Ik was van plan om mijn energie in een ander boek te steken. Het is een science fiction roman, is niet zo lang (bijna een novelle) en er passen potentieel nog meer delen bij. Ik heb echter opvolgende delen nog niet zo goed in het vizier en ik wil niet aan een reeks beginnen en het bij één boek te houden. Misschien slaat het niet aan en zit niemand op een tweede deel (of een derde... of een vierde) te wachten, maar als het wel aanslaat... Ik heb al twee reeksen in de pijplijn. Een derde lijkt me onverstandig.

Het veiligste lijkt dus een losstaand boek. Dan is er weer wat activiteit (van mij) op mijn WattPad profiel en hebben mijn lezers weer nieuw materiaal. Ook hier heb ik wel een paar ideeën voor liggen. Enkele die echt niet geschikt zijn voor Young Adults, waar toch best wel een deel van mijn huidige lezers onder vallen (niet allemaal natuurlijk) en geen science fiction of fantasy. Een ander ben ik echt heel trots op. Het plot is echt een origineel idee, maar ik heb wat het plot betreft alleen een begin en een einde. Wat er allemaal met de hoofdpersonen moet gebeuren in de tussenliggende hoofdstukken weet ik echt nog niet. Ik hik er al bijna vijf jaar tegenaan. Dat gaat hem dus nog even niet worden.

Onderweg naar mijn werk zat ik bovenstaande te overpeinzen. Ik wil het volgende boek nu eerst schrijven en pas als ik het af heb (en minimaal een stuk of twee keer herzien) met een hoofdstuk per week op WattPad zetten. Als het goed ontvangen wordt, wil ik graag de optie openhouden om het uit te geven. Als ik dat doe, dan wordt het mijn debuut, mijn eerste indruk. Het moet dus wel een beetje een goed verhaal zijn (hoop ik) en lezers een beeld geven van mijn stijl en genres (hoewel ik niet geloof dat een schrijver maar binnen één of twee genres kan of moet schrijven). Toen klikte het.

Dat ene verhaal waar ik ooit (jaren gelden) aan begonnen was en nog niet verder is dan een summier plot en twee hoofdstukken (in het Engels). Het was wel een leuk verhaal... Origineel (voor zover ik weet), science fiction, 'character-driven' en volgens mij geschikt voor een redelijk breed publiek. Ik ging het plot dat ik destijds verzonnen had nog eens na in mijn hoofd. Immers...

A writer’s notebook is the best way in the world to immortalize bad ideas. My idea about a good idea is one that sticks around and sticks around and sticks around.
- Stephen King

Dit idee is altijd blijven plakken. Het is voortgekomen uit een andere reeks (waarvan ik bijna twintig jaar geleden al twee boeken heb geschreven die ik nu echt nooit aan iemand zou durven laten lezen) of in ieder geval het concept van een ontvoering door buitenaardse wezens. Vaak genoeg gedaan, voor zover ik weet nog nooit op deze manier. Ja, dit gaat hem worden. Tijd om het plot en de personages uit te werken en research te doen. Aan de slag!

... maar eerst nog even werken natuurlijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten